De Stryd is een vermogensmeter die zijn gegevens doorgeeft aan je Garmin horloge. Om e.e.a. goed werkend te krijgen moet je de volgende stappen doen. De Stryd zal automatisch in slaap stand gaan als je hem niet gebruikt. Om hem te gebruiken om e.e.a. in te stellen zul je even flink moeten schudden. Als de Styd bevestigd is op je schoen dan is een paar meter lopen al voldoende om hem te activeren. Het device heeft een accucapaciteit van 20 uur en geeft niet aan dat de batterij bijna leeg is. Als je de Stryd nieuw van de leverancier krijg dan is deze gedeeltelijk geladen.

Installatie Telefoon App

Ga naar de Apple-store of de Google-play store en installeer de app. Maak een nieuw account aan (en onthoudt je accountnaam, die heb je naderhand nog nodig). Koppel in het bluetooth scherm van je telefoon je Stryd en stel vervolgens in de app de volgende zaken in:

  • Update naar de laatste firmware
  • Zorg dat je lengte en gewicht ingevoerd zijn
  • Zorg dat je CP (Critical Power, je omslagpunt op Watt) berekening op “Auto” staat
  • Leg een koppeling met Garmin zodat de Stryd de gegevens van Garmin importeert. Dit is de enige import die aan moet staan. Alle exportmogelijkheden moeten uit staan.
  • Stem toe als de App je vraagt of notificaties gemeld mogen worden, dan wordt je automatisch op de hoogte gesteld van een nieuwe CP waarde.

De app heb je hierna alleen nog nodig als je een loopje specifiek in de Stryd app wilt bekijken, je CP wilt opzoeken of een wijziging in gewicht wilt doorgeven. Deze laatste is alleen mogelijk als de footpod “actief” is.

Installatie Horloge

Om de Stryd te koppelen aan je horloge moet je een aantal zaken doen. Let ook hier weer op dat je footpod “Actief” is.

  • Ga op je horloge naar “Instellingen”, vervolgens naar “Sensoren en accessoires” en selecteer “Voeg nieuwe toe”. Voeg vervolgens de Stryd footpod toe als een zogenaamde “Voetsensor”.
  • Zodra deze is toegevoegd, ga naar de instellingen van deze nieuwe voetsensor en zet zowel bij de optie “Snelheid” als “Afstand” de waarde op “Altijd”. Hierdoor zal de accelerometer en de gyroscoop van de Stryd bepalen wat je positie is en hierdoor wat de afgelegde afstand en dus ook snelheid is. Voordeel hiervan is dat je niet meer afhankelijk bent van GPS (en is dus ook gewoon binnen op een loopband te gebruiken)
  • Voeg via de Garmin Connect App op je telefoon het gegevensveld “Stryd Zones” toe. Synchroniseer vervolgens je Garmin daarna dat het veld op je horloge komt te staan. Ga daarna weer naar de Garmin Connect App en ga bij het betreffende veld naar de “Instellingen”. Pas vervolgens de volgende zaken aan:
    • Power Averaging  Real Time Power
    • Power Averaging (Secondary Display)  Lap Power
    • Username -> Je stryd gebruikersnaam, het account waarmee je geregistreerd hebt
    • Visual Zone Bar -> Aanzetten
    • Numerical Zone -> Aanzetten
    • Druk op “Save”
Afbeelding met schermafbeelding, monitor

Automatisch gegenereerde beschrijving
  • Voeg een custom hardloopscherm toe en zet daarop het zojuist toegevoegde veld:
    • Ga naar “Hardlopen” (knop rechtsboven op je horloge)
    • Pas instellingen aan (knop linksmidden even vasthouden)
    • Kies optie “Instellingen voor hardlopen”
    • Kies optie “Gegevensschermen”
    • Ga met knop “linksboven” 1 scherm naar boven
    • Selecteer “Voeg toe” met knops rechtsboven
    • Kies een scherm met 1 gegevens veld en zet daarop het zojuist toegevoegde veld bij onderdeel “Connect IQ velden”

Tijdens het Hardlopen

Tijdens het hardlopen kun je met de cursor toetsen (de knoppen linksboven en linksonder op je horloge) wisselen naar dit nieuwe scherm waarin je je zones kunt zien en het actuele wattage wat je loopt. Aan de linkerkant van het scherm zie je ook een visuele weergave van waar je je in een zone bevindt.

Hoe begin je met het trainen op wattage

Omdat het gebruik van een automatisch omslagpunt even tijd nodig heeft om het omslagpunt goed in te stellen heeft het geen zin om direct op wattage te gaan trainen. Het beste is om gewoon een aantal weken te trainen op de manier zoals je gewend bent zodat de Stryd zijn data kan verzamelen. Na een weekje of 2/3 zou de Stryd voldoende data moeten hebben om een correcte CP te kunnen berekenen en in de tussentijd ben je ook al een paar keer geattendeerd op het feit dat je een nieuwe CP hebt (als het goed is). Stryd houdt ervan als minimaal je een mix van volgende trainingen in een week doet:

  • Lange langzame duurloop (minimaal 45 minuten)
  • Tempoloop (tussen de 20 en 30 minuten)
  • HIIT training (tussen de 20 en 30 minuten), bij voorkeur op een heuvel

Analyse

Uiteraard kun je je training analyseren in de Stryd App, maar ook in de Garmin app kun je bij je training een aantal nieuwe IQ velden zien, waaronder het wattage.

Delen via: